Parkour FAQ: Jak zacząć?

Chciałbyś zacząć treningi parkour, ale nie wiesz jak? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, którymi możesz kierować się na początku treningów.

Na pytanie „Od czego zacząć?”, jeden z moich nauczycieli odpowiadał zawsze „Od początku”. Tą banalną i oczywistą odpowiedź należy odnieść również do parkour. Należy zaczynać od początku – od podstaw, małymi krokami do przodu.

Poszukaj ludzi trenujących w Twoim mieście

Znalezienie kogoś z większym doświadczeniem z kim możesz trenować znacznie ułatwi Ci początki i naukę podstaw. Społeczność parkourowa jest na tyle serdeczna i otwarta, że każdy z chęcią Ci pomoże, więc nie powinieneś/powinnaś mieć obaw co do szukania kogoś starszego stażem.

Jak to zrobić? Najprościej jest dołączyć do grupy Parkour Poland na facebooku i napisać post, że poszukujesz ludzi trenujących w swojej miejscowości. Niektóre większe miasta mają także swoje grupy (np. Wrocławscy Traceurzy, Krakowska Grupa Treningowa, Extreme Poznań, Warszawa trenuje!, Parkour i Freerun Trójmiasto, …), na których umawiają się na treningi. Gwarantuję, że jeśli pojawisz się na jednym z nich, nikt nie odmówi Ci pomocy.

W kilku miastach prowadzone są także zajęcia parkour, jednak o tym dowiesz się zapewne na wyżej wymienionych grupach.

Trenuj także samemu i w różnych miejscach

Trenowanie z kimś bardziej doświadczonym ma bardzo dużo zalet, jednak ma jedną podstawową wadę. Może ograniczyć Twoją kreatywność. Trening samemu lub z kimś na podobnym poziomie zmusza Cię do myślenia, co rozwija Twoją parkourową samodzielność i wizję. Dostosowujesz się do miejscówki, realizujesz swoje pomysły i ruchy, zamiast powtarzać tylko po starszych stażem kolegach. Dlatego też, niech trening z innymi nie ogranicza Cię, a będzie tylko jedną z możliwości rozwoju. Dokładnie to samo dotyczy miejsc treningowych. Nie ograniczaj się tylko do znanych wszystkim miejscówek. Eksploruj swoje miasto, niech ono będzie Twoim placem zabaw. Czasem wystarczy jedna barierka na cały trening.

Rozgrzewka, rozciąganie i wzmacnianie ciała

W parkour nasze ciało narażone jest na wiele przeciążeń i urazów nawet przy zwykłych, dobrze wykonanych lądowaniach. Często nie jesteśmy na to przygotowani. Dlatego też tak bardzo istotne są trzy wyżej wymienione czynności, które powinny stać na równi, a nawet wyżej niż sam trening techniczny.

Rozgrzewka przed każdym treningiem spowoduje zminimalizowanie ryzyka urazów podczas skoków.

Rozciąganie po treningu, spowoduje natomiast szybszą regenerację mięśni i razem ze wzmacnianiem ciała zabezpieczy przed potencjalnymi urazami w przyszłości.

Pisząc o wzmacnianiu ciała, mam na myśli trening siłowy, głównie z własnym ciężarem, który ma na celu m.in. przygotować nas wszelkie zaplanowane i niezaplanowane przeciążenia.

Jednocześnie, oprócz zadań profilaktycznych, czynności te mają znaczny wpływ na postęp w parkour. W końcu nasze ciało jest bardziej elastyczne, jesteśmy zwinniejsi oraz silniejsi.

Może się wydawać, że są to monotonne czynności, które wykonujemy tylko ze względu na zdrowy rozsądek, jednak zapewniam Was, że kiedy wpadniecie w rytm, zaczną one Wam sprawiać mnóstwo przyjemności!

Więcej informacji na temat treningu znaleźć możecie na starej, ale ciągle aktualnej stronie .trenuj!

Pamiętaj, że masz tylko jedno ciało na całe życie! Jeśli Ty o nie nie zadbasz, nikt tego za Ciebie nie zrobi.

Podstawowe techniki

Solidne podstawy to klucz do budowania bardziej zaawansowanych ewolucji czy tras, dlatego też opanowanie ich w stopniu bardzo dobrym, powinno być priorytetem. Sam zobaczysz, że trening podstaw praktycznie nigdy się nie kończy i zawsze można coś poprawić.

Na początek oczywiście najważniejsze są lądowania. Krótko mówiąc lądowanie na palce (przednią część stopy), precision jump oraz technika lądowania Rollem (TUTORIAL– po angielsku, jednak zrozumieć można nawet bez jego znajomości)

Kiedy zaczynaliśmy, techniki podpatrywaliśmy w filmiku takim jak Vaults 101 i 102. Aktualnie część ‘tricków’ tam prezentowanych jest kompletnie bezużyteczna, jednak ktoś pokusił się o uaktualnienie ‘Vaults 101’ do bardziej ‘nowoczesnego’ parkour, czego efekt możecie zobaczyć poniżej.

Oglądaj filmy i szukaj inspiracji

Parkour przyszedł do nas głównie z internetu i to niemu zawdzięcza swój globalny rozwój. To z filmów tam zamieszczanych wszyscy czerpaliśmy i czerpiemy inspiracje, dlatego też i Ciebie zachęcam do szukania w taki sposób pomysłów, inspiracji czy motywacji. Jednak pamiętaj, że nawet najbardziej doświadczeni i znani traceurzy i freerunnerzy kiedyś zaczynali i byli w tym samym punkcie co Ty!

Oprócz efektownych filmów, znaleźć też możecie filmy treningowe, które pokazują bardziej ‚rzeczywisty’ parkour i pomysły na trening oraz tutoriale, czyli filmy instruktażowe, które ułatwić mogą naukę technik.


Ten tekst to bardziej wskazówki, niż instrukcja jak powinieneś trenować parkour. Kieruj się nimi, a może unikniesz błędów, jakie popełnialiśmy my, kiedy zaczynaliśmy, a informacji było bardzo mało.

Z czasem prawdopodobnie pojawi się więcej szczegółowych postów dla początkujących, także zapraszamy do śledzenia! Trenujcie, bawcie się, dbajcie o siebie i rozwijajcie siebie i swoją wiedzę na temat treningu! To zaowocuje!

9 uwag do wpisu “Parkour FAQ: Jak zacząć?

  1. jak zacząć okej zajebiście napisane. To teraz rzucam hasło z zapytaniem: co warto na trening brać? 😀 co do plecaka? czy może bez plecaka? Woda, jedzenie warto, nie warto? Apteczka, coś na zadrapania? Aparat, telefon?

    Polubienie

    1. Ja na przykład nie biorę nic jak idę gdzieś blisko domu, potem to tylko przeszkadza. Jak np. idę ze znajomym gdzieś powchodzić albo poexplorować to zawsze biorę kase i wodę. Aparat/ telefon zależy, preferowałbym telefon bo też coś nakręcisz itp. + masz muzyke 🙂

      Polubienie

  2. Super blog od czasów wyschnięcia overground.com.pl brakowało takich artykułów, naprawdę dobra robota ale jak przeczytałem że „tricki” z filmików Vaults 101 i 102 są bezuzyteczne to krew mnie zalała. Przecież to podstawowe techniki PK bez których ani rusz, nie wyobrażam sobie że ktoś kto mówi że uprawia parkour nie potrafi ich wykonać. Jak dla mnie ktoś kto nie ma zamiaru uczyć się ich nie ma prawa nazywać tego co robi PK !!! Jakoś na każdym filmiku PK/3RUN gdzieś są wplecione te techniki, jeśli się mylę to podeślijcie mi jakis link. Dla mnie te filmiki są można powiedzieć „biblią PK” i co jakis czas do nich wracam. Moją do Was prośbę: zmieńcie ten fragment z ” bezużytecznych” na jakiś inny np „mało popularne”…..Pozdro

    Polubienie

    1. Aż obejrzałem sobie jeszcze raz, dla przypomnienia te filmy. I fakt, rzeczywiście pokazują wiele technik używanych nadal, ale pokazują także bezsensowne techniki typu: grab, rocket, scissors, splits, thief 360, vert, straddle. Jednak według mnie główną wadą tych filmów jest to, że skupiają się na ‚trickach’ i ich nazwach, a parkour polega na ruchu, przemieszczaniu się, a nie pojedynczym elementom. Dlatego też uważam, że zaproponowana przeze mnie, nowa wersja Vaults 101 jest znacznie lepiej nadaje się na wzór czy jak to nazwałeś ‚biblię’. Jednak zmienię fragment, żeby nie było niedomówień. 😉

      I swoją drogą, jeśli ktoś nie zna nazw technik, nigdy nie uczyła się ich z ‚vaults’, a nauczyła się ich poruszając intuicyjnie, to znaczy, że nie ma prawa nazywać tego co robi parkourem? Najpierw był ruch, potem nazwy.

      Polubienie

      1. No tak masz racje, poniosło mnie z tym, nie chodziło mi o nazwy technik ale o to że zapomina się o nich. A ten odświeżony ” Vault 101″ sam przyznam że jest lepszy, najbardziej przez to że nie ma tam tych bezsensownych technik których i tak się nie uczyłem / robiłem. Ale i tak mam sentyment do tych starych technik, bo na nich rozpoczynałem swoją przygodę z PK, poza tym nie chcę się wgłębiać w filozofię bo PK było od zawsze tylko nie nazwane np: jak człowiek z epoki kamienia łupanego uciekał to też to było PK 😛 Robię to co lubię, daje mi to radość a nazwanie tego tak czy inaczej nie zmieni tego.

        Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s